Sem filtro: um bate-papo sincero com Dale Howard sobre cobranças da indústria, afterparties, estúdio e mais

Tags: , , , , ,
Por em 25 de julho, 2024 - 25/07/2024

Dale Howard é um cara divertido e “sincerão”. Por mais que seus números demonstrem que ele é um artista classe A, ele nunca vai tentar se gabar sobre isso. Sabe aquele negócio de citar os grandes suportes, as grandes gravadoras pelas quais o artista já lançou e todo o resto? Pra ele, não importa. Seu estilo é mais sóbrio, mantendo o pé no chão — o que não significa que sua música seja fria, muito pelo contrário. 

Isso ficará bastante perceptível nesta entrevista exclusiva que fizemos com ele. Por mais que ele tenha se consolidado entre um dos grandes produtores de House dos últimos anos, ostentando uma discografia de dar inveja, o que ele mais quer é apenas continuar produzindo boa música, alegrando as pessoas e, se possível, após uma gig animada, engatar um bom after junto — isso é algo que ele realmente gosta e você logo entenderá porque. 

Mas o motivo para que essa entrevista acontecesse precisa ser destacado. Howard está lançando seu release de estreia pela North of Neptune, outra label encabeçada por Lee Foss que começou seus trabalhos no início de 2023. Por lá, ele apresenta o single “Freak Mode”, uma faixa que traz samples de hip hop totalmente repaginados para uma pista de dança quente no verão europeu. Descobrimos mais detalhes sobre este release e sobre sua carreira no bate-papo a seguir:

Olá, Dale! Obrigado por nos atender. Estávamos lendo alguns materiais seus na internet e percebemos que você é um artista que não gosta de se vangloriar, evitando parecer narcisista ou qualquer coisa do tipo… você concorda? Prefere que sua música fale por você? 

Hey! Imagina. Sim, com certeza. Para mim, sempre se resume à música.

Podemos dizer então que você é um artista que não liga muito para a opinião dos outros? Como você lida e encara a pressão da indústria musical? No sentido de estar sempre aparecendo nas redes sociais, lançando novas músicas, se “vendendo” para não ficar para trás… 

Não, não sei. Não me lembro da última vez que olhei um relatório de feedback promocional. O setor musical é muito complicado, portanto, as experiências e pressões de um artista podem ser muito diferentes das de outro, e isso também se aplica às redes sociais. Se você tiver um cronograma de lançamentos consistente e estiver fazendo turnês regularmente, o conteúdo cuidará de si mesmo.

Não sou fã de conteúdo artificial. Pode ser muito estressante pensar que você *tem* que publicar algo nas mídias sociais, mas aprendi a deixar isso de lado. Se eu tiver algo para publicar, eu o farei e, se não tiver, não o farei. Eu nunca me “venderia” e publicaria coisas que não refletem minha vida cotidiana como produtor e DJ apenas para tentar me manter relevante ou no “algoritmo”. Voltamos à sua primeira pergunta: deixo minha música falar por mim em vez de conteúdo nas redes sociais.

Dito isso, todos nós lidamos com as mesmas pressões criativas, no sentido de que temos que ter novas ideias para faixas, prazos para remixes, limitações de tempo no estúdio etc.

Então você acredita que chegou em um momento da carreira onde as coisas estão confortáveis para você? O que é que te motiva diariamente a continuar produzindo e discotecando por aí? 

Definitivamente, não. Acho que nunca me senti tão confortável em relação à minha carreira como me senti após os lockdowns da Covid em 2020. Mas agora tenho duas filhas pequenas, e tê-las me motiva muito a continuar trabalhando duro e a fazer o melhor por elas.

Mudando um pouco de assunto, vimos que você vem tocando na Argentina desde 2015, com passagens ainda em 2016, 2017, 2018 e 2022… no Brasil, encontramos alguns registros de 2014 e 2016, mas nada além disso. Faz tempo desde a última vez que você tocou por aqui? Uma nova tour pela América do Sul está nos seus planos? 

Sim, eu costumo tocar na Argentina com bastante frequência, mas não volto ao Brasil há algum tempo, o que me deixa muito triste, pois as festas lá são incríveis. A América do Sul é meu lugar favorito para tocar. As pessoas adoram as after parties tanto quanto eu 😉

Você arrancou uma leve risada nossa quando lemos que você “faz House Music e adora um after”, não vamos negar que nós também. De onde vem esse amor pelas afterparties? É algo antigo pelo visto, não é?

Haha, é bom saber que você também gosta deles! Sim, isso remonta a quando comecei a frequentar clubes que tocavam house music e a me tornar DJ. Depois, quando percebi que poderia ter uma carreira fazendo as duas coisas, obviamente, fui com tudo. É o trabalho perfeito para mim, haha.

Agora falando sobre produção musical, nos conte mais detalhes sobre seu novo single “Freak Mode”, que marca sua estreia na North Of Neptune, label do Lee Foss. No info text diz que você utilizou uma faixa clássica de hip-hop, mas não conseguimos captar qual foi…

Sim, é uma faixa clássica de hip-hop na qual eu reproduzi os elementos. Para ser sincero, eu não ia lançar a música, porque a fiz em setembro do ano passado e o Lee não a aceitou quando a enviei como demo. Felizmente, ele acabou enviando uma mensagem no início deste ano dizendo que havia mudado de ideia, então ele assinou e aqui estamos.

No passado você já tinha lançado na Repopulate Mars… qual é exatamente sua relação com Lee Foss? É uma amizade que já vem de tempos atrás ou ele é simplesmente um colega de trabalho? 

Tocamos juntos algumas vezes ao longo dos anos, então eu o conheço há bastante tempo e ele é um cara legal. No entanto, quando nos falamos por e-mail e WhatsApp, foi basicamente sobre demos e música.

Em abril você fez um post falando que estava de volta ao estúdio após reconfigurá-lo… quais novidades entraram? O que tem sido mais essencial na criação das suas tracks?

Bem, em primeiro lugar, eu mesmo construí minha mesa porque queria que todo o meu hardware fosse acessível e não gostei de nenhum que vi on-line (isso levou muito mais tempo do que eu esperava). Depois, recebi vários plug-ins novos da Artruria que eu não tinha com a V collection X, Soundtoys 5 e NI Komplete Kontrol, que considero muito úteis para meu fluxo de trabalho.

Olhando para o futuro, o que você tem em mente para o seu projeto nos próximos anos? Pretende dar algum passo mais audacioso ou você deve manter as coisas como estão? Foi um prazer, Dale! Te esperamos no Brasil. Obrigado.

Eu definitivamente não quero manter as coisas como estão. Uma coisa que estou mudando é o meu som – estou me afastando do Tech House e voltando ao meu estilo original e fazendo mais Jackin / ‘Underground’ House (que é mais ou menos o que o gênero minimal / deep tech é atualmente). É ótimo ver o som do House dos anos 90 sendo tão predominante nas paradas e nos clubes novamente. Em termos de shows, eu gostaria de voltar para a América do Sul em breve. Sinto falta de lá. Seria legal tocar no Brasil novamente também! 🙂 Não tem de quê. Obrigado por me receber.

It’s all about groove

PT – EN

Unplugged: an honest interview with Dale Howard on industry pressures, afterparties, studio work, and more

Dale Howard is a funny and “outspoken” guy. As much as his numbers show that he’s an A-class artist, he’ll never try to brag about it. You know all that stuff about naming the major labels the artist has released on and everything? It doesn’t matter to him. His style is more sober, keeping his feet on the ground – which doesn’t mean that his music is cold, quite the opposite. 

This will become very clear in this exclusive interview we did with him. As much as he has established himself as one of the great House producers of recent years, boasting a discography to be envied, what he wants most is just to keep producing good music, making people happy and, if possible, after a great gig, having a good after-party together – that’s something he really enjoys and you’ll understand why soon enough. 

But the reason for this interview needs to be highlighted. Howard is releasing his debut single on North of Neptune, another label headed by Lee Foss that started work at the beginning of 2023. There, he presents the single “Freak Mode”, a track that features hip hop samples totally reworked for a hot dance floor in the European summer. We find out more about this release and his career in the following chat:

Hello, Dale! Thanks for taking the time to talk to us. We were reading some of your material on the internet and realized that you’re an artist who doesn’t like to brag, avoiding sounding narcissistic or anything like that… do you agree? Do you prefer your music to speak for yourself? 

Hey! You’re welcome!

Yea for sure. For me, it will always come down to the music.

So can we say that you’re an artist who doesn’t care much about other people’s opinions? How do you deal with the pressure of the music industry? In the sense of always appearing on social networks, releasing new music, “selling out” so as not to be left behind? 

No I don’t. I can’t remember the last time I looked at a promo feedback report.

The music industry is very convoluted, so one artists experiences and pressures can differ massively from another’s and this applies to social media as well. If you have a consistent release schedule and are touring regularly, then the content takes care of itself.

It’s the contrived content that I’m not a fan of. It can be really stressful thinking that you *have* to post something on social media, but I’ve learned to just leave it alone. If I’ve got something to post – I will and if I don’t then I won’t.

I would never ‘sell out’, as such and post things that aren’t a reflection of my day to day life as a producer and DJ just to try and stay relevant or in ‘the algorithm’. It comes back to your first question – i let my music speak for me rather than social media content.

With that being said, we do all deal with the same creative pressures – in the sense that we have to come up with new track ideas, have remix deadlines, studio time limitations etc.

So you think you’ve reached a point in your career where things are comfortable for you? What motivates you on a daily basis to keep producing and playing out there? 

Definitely not. I don’t think I’ve ever felt less comfortable about my career than I have post-Covid lockdowns in 2020.

I’ve got two little girls now though, so having them really motivates me to keep working hard and to do my best for them.

Changing the subject a bit, we saw that you’ve been playing in Argentina since 2015, with stops in 2016, 2017, 2018 and 2022… in Brazil, we found some records from 2014 and 2016, but nothing beyond that. How long has it been since you last played here? Is a new tour of South America in your plans? 

Yea I usually play in Argentina quite regularly but I’ve not been back to Brazil for a while, which I’m pretty gutted about because the parties there are amazing. South America is my favourite place to play. The people love after parties as much as me ;).

You got a slight laugh out of us when we read that you “make house music and love an afterparty”, and we won’t deny it either. Where does this love of afterparties come from? It goes back a long way, doesn’t it?

Haha good to know you love them too! Yea it goes back to when I first started going out to clubs that played House Music and getting into DJing. Then when I realized I could have a career doing both of them, obviously I went all in. It’s the perfect job for me haha.

Now talking about music production, tell us more about your new single “Freak Mode”, which marks your debut on North Of Neptune, Lee Foss’ label. In the info text it says that you used a classic hip-hop track…

Yea, it’s a classic hip-hop track that I replayed the elements on. To be honest I wasn’t going to release it, as I made it last September and Lee didn’t want it when I first sent it as a demo. Luckily he ended up messaging earlier this year saying he’d changed his mind on it though, so he signed it and here we are.

You’ve released on Repopulate Mars in the past… what exactly is your relationship with Lee Foss? Is it a long-standing friendship or is he simply a work colleague? 

We’ve played together a few times over there years, so I’ve known him quite a long time and he’s a good guy. It’s pretty much about demos and music when we’ve spoke via email and WhatsApp though.

In April you posted that you were back in the studio after reshaping it… what new things have come in? What has been most essential in the creation of your tracks?

Well, firstly I actually built my desk myself because I wanted all my hardware to be accessible and I didn’t like any that I saw online (that took a lot longer than I expected). Then I got a load of new Artruria plugins that I didn’t have with the V collection X, Soundtoys 5 and the NI Komplete Kontrol, which I’ve found really beneficial for my workflow.

Looking ahead, what do you have in mind for your project over the next few years? Do you intend to take any bolder steps or should you keep things as they are? It’s been a pleasure, Dale! We look forward to seeing you in Brazil. Thank you.

I definitely don’t want to keep things how they are. One thing I am changing is my sound – I’m moving away from Tech House and going back to my original style and making more Jackin / ‘Underground’ House (which is kind of what the minimal / deep tech genre is currently). It’s great to see that 90’s House sound being so prevalent in the charts and in clubs again. I’m terms of gigs, I’d like to get back over to South America again soon. I miss it there. It would be nice to play in Brazil again too! 🙂

You’re very welcome. Thank you for having me.

It’s all about groove

Tags: , , , , ,